Skip to main content
  • Bezpieczeństwo
  • Ostrzeżenie przed wyłudzeniem danych przez oszustów - tzw. voice phishing

Ostrzeżenie przed wyłudzeniem danych przez oszustów - tzw. voice phishing

11-08-2022

Bank Spółdzielczy ostrzega przed wyłudzeniem danych przez oszustów podszywających się pod numer Infolinii Banku BPS

SCHEMAT DZIAŁANIA PRZESTĘPCÓW:

- przestępcy dzwonią do klienta banku spółdzielczego z numeru Infolinii Banku tj. 801 321 456 lub 86 215 50 00;

- osoba dzwoniąca posiada ukraiński akcent i przedstawia się jako pracownik Banku;

- prawdopodobnie oszust będzie znał imię i nazwisko klienta, a może nawet jego adres, który znajdzie w Internecie;

- rozmowa będzie dotyczyła zablokowania przelewu wykonanego przez klienta lub dokonania transakcji kartą, aby pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa, przekonać klienta do zainstalowania aplikacji, która przejmie kontrolę nad urządzeniem klienta;

- osoba dzwoniąca może także próbować wyłudzić dane do logowania do bankowości internetowej lub dane odnośnie karty płatniczej;

- podanie danych wrażliwych lub zainstalowanie ww. aplikacji może prowadzić do utraty środków z rachunku;

- Zachowaj ostrożność jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje;

- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta, rozłącz się i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub zadzwoń na Infolinię Banku pod numer wskazany na karcie.

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA:

- Infolinia Banku nie wykonuje połączeń wychodzących z numeru 801 321 456;

- Infolinia Banku BPS obsługuje klientów banków spółdzielczych tylko w zakresie kart płatniczych;

- Pracownicy odpowiedzialni za bezpieczeństwo Banku nigdy nie kontaktują się bezpośrednio z klientem;

- NIGDY nie podawaj przez telefon pełnego loginu do bankowości elektronicznej lub pełnego numeru karty płatniczej;

- NIGDY nie podawaj przez telefon hasła do bankowości elektronicznej lub trzy cyfrowego kody z karty CVV;

- NIGDY nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych;

- Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzujących;

- Zachowaj ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje;

- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta, rozłącz się i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub zdzwoń na Infolinię Banku pod numer wskazany na karcie.

Grupa BPS